Commissie Instructie Zweefvliegen
Afdeling Zweefvliegen KNVvL
![]() AFDELING ZWEEFVLIEGEN
|
Update over conversie van GPL naar LAPL(S) / SPL

Tot nu toe is er gepraat over het omzetten, converteren, van het GPL naar het LAPL(S)/SPL (instructie en examinering volgen op korte termijn). Wanneer u kijkt naar het verschil tussen de minimum eisen die worden gesteld in uren en ervaring voor het GPL en het nieuwe LAPL(S)/SPL, dan is te constateren dat dit nieuwe brevet meer uren eist , maar ook aangeeft dat een ‘overland’ gemaakt moet zijn alvorens men examen doet om het LAPL(S)/SPL te behalen. Het verschil in uren is en vrijwel alle gevallen geen probleem omdat men meestal die uren al wel heeft voordat men opging voor het GPL examen. Wat door de ILenT als een eis wordt gesteld is dat men als GPL houder bij aanvraag van een LAPL(S)/SPL moet kunnen aantonen dat men een overland heeft gemaakt, zoals die is beschreven in de EU Part-FCL ( zie verder).
Indien u een GPL heeft, maar nog geen overland heeft gemaakt, dan adviseren wij u vanuit de Afdeling Zweefvliegen en de CIV dat u dit komende seizoen dat wel doet opdat u het GPL kunt converteren naar een LAPL(S) of SPL.
Klik op "Lees meer" (!!)
EU zaken - januari 2014

Op een aantal fronten wordt op dit moment nog overleg gevoerd met de ILenT en de politieke tak ervan, de DGB.
Er is nog steeds geen uitspraak gedaan omtrent onze intentie om als sector een deel van de ‘autoriteit’ taken namens de overheid, en op een onafhankelijke manier, uit te voeren. Gedacht moet dan worden aan het beheren van de zweefvliegclubs als ATO, te weten het erkennen, inspecteren (audits) van de ATO’s en het veiligheidsmanagement wat daarbij hoort, maar ook examinering. De tijd dringt, maar het is kennelijk een zware beslissing voor de ILenT om iets uit handen te geven.
Klik op "Lees meer"
Leerstof EASA theorievakken - vanaf najaar 2013

De examens zelf mogen vanaf nu nog volgens "oude stijl" afgenomen worden maar dienen wel alle 9 EASA vakken te bevatten. Examens mogen met multiple choice vragen afgenomen worden. (nu facultatief, vanaf 2015 waarschijnlijk verplicht)
Op de CIV website staat een overzicht van de lesstof van de negen EASA theorievakken.
NB: Kandidaten die in het bezit zijn van 1 of meerdere eerder afgegeven theoriecertificaten kunnen de theorie-examens nog volgens de oude opzet afmaken.
Jaarlijkse LCO en LEZ vergadering zaterdag 23 november 2013
Op zaterdag 23 november 2013 zijn de jaarlijkse LCO en LEZ vergaderingen. Vergaderstukken zijn inmiddels naar alle LCO-ers en LEZ-ers verzonden. Agendapunten o.a : VO examenervaringen Theorie en Praktijk afgelopen jaar, Wijziging GPL theorie en examens i.v.m. EASA, Wijziging VO theorie en examens i.v.m. EASA, Voorvallen en Incidenten 2013, meerjarige analyse (12 jr breukstukje), Zelfonderzoek voorvallen, Verslag audits 2013 en Onwikkelingen EASA (ATO, SMS, KRL)
LEZ = Lokale Examencoördinatoren Zweefvliegen
LCO = Landelijke Coaches Opleidingen
LEZ = Lokale Examencoördinatoren Zweefvliegen
LCO = Landelijke Coaches Opleidingen