Barometer

Foto-album

Fotowedstrijd 2008

Fotowedstrijd 2008

Fotowedstrijd 2008

Fotowedstrijd 2008

Fotowedstrijd 2008

Presentaties bijeenkomst SMS managers vliegclubs Afdeling Zweefvliegen

Presentaties bijeenkomst SMS managers vliegclubs Afdeling Zweefvliegen, gehouden op 10 mei 2014 op Terlet.

Klik HIER om naar de dropbox te gaan met de presentaties.

PPL(A)-TMG verlengen door RFE(A) TMG

Sinds 1 november 2013 was het niet meer mogelijk om PPL(A)-TMG brevetten te verlengen op basis van de afspraken die in 2002 met de overheid waren gemaakt.

Na overleg tussen KNVvL en ILenT is besloten om de betreffende regeling alsnog te verlengen tot 8 april 2015. Dit houdt in dat een profcheck voor de verlenging van een PPL(A)-TMG tot die datum door een RFE-TMG kan worden uitgevoerd en dat, in het geval van een trainingsvlucht voor verlenging, een RFI(A)-TMG op kan treden als instructeur. In dat laatste geval wordt het brevetdocument door een RFE(A)-TMG afgetekend.

In tegenstelling tot eerder bericht zal de verlenging plaatsvinden voor de reguliere termijn van 2 jaar.

Deze afspraak geldt uitsluitend voor het verlengen van PPL-TMG (en dus niet voor het verlengen van de PPL-SEP) en eindigt op 8 april 2015.

Presentaties conferentie Chef Instructeurs en LCO-ers 15 februari 2014



Klik op plaatje

Update over conversie van GPL naar LAPL(S) / SPL

EASA21 januari zijn er weer gesprekken geweest over het omzetten van ons GPL naar het toekomstige LAPL(S) of SPL. Onze gesprekspartner in deze is de ILenT. Zij gaan onze brevetten uitgeven zoals de overheid dat voorheen ook deed. Dus bepalen zij, in overleg met ons, de KNVvL (afdeling Zweefvliegen en CIV in dit geval) de eisen die gesteld worden aan conversie van het GPL, maar ook voor instructie en examinering.

Tot nu toe is er gepraat over het omzetten, converteren, van het GPL naar het LAPL(S)/SPL (instructie en examinering volgen op korte termijn). Wanneer u kijkt naar het verschil tussen de minimum eisen die worden gesteld in uren en ervaring voor het GPL en het nieuwe LAPL(S)/SPL, dan is te constateren dat dit nieuwe brevet meer uren eist , maar ook aangeeft dat een ‘overland’ gemaakt moet zijn alvorens men examen doet om het LAPL(S)/SPL te behalen.  Het verschil in uren is en vrijwel alle gevallen geen probleem omdat men meestal die uren al wel heeft voordat men opging voor het GPL examen.  Wat door de ILenT als een eis wordt gesteld is dat men als GPL houder bij aanvraag van een LAPL(S)/SPL moet kunnen aantonen dat men een overland heeft gemaakt, zoals die is beschreven in de EU Part-FCL ( zie verder).

Indien u een GPL heeft, maar nog geen overland heeft gemaakt, dan adviseren wij u vanuit de Afdeling Zweefvliegen en de CIV dat u dit komende seizoen dat wel doet opdat u het GPL kunt converteren naar een LAPL(S) of SPL.

Klik op "Lees meer" (!!)

EU zaken - januari 2014

EASAInmiddels is het alweer begin 2014 en de werkzaamheden voor de invoering van de EU regelgeving zijn in volle gang.

Op een aantal fronten wordt op dit moment nog overleg gevoerd met de ILenT en de politieke tak ervan, de DGB.

Er is nog steeds geen uitspraak gedaan omtrent onze intentie om als sector een deel van de ‘autoriteit’ taken namens de overheid, en op een onafhankelijke manier, uit te voeren. Gedacht moet dan worden aan het beheren van de zweefvliegclubs als ATO, te weten het erkennen, inspecteren (audits) van de ATO’s en het veiligheidsmanagement wat daarbij hoort, maar ook examinering. De tijd dringt, maar het is kennelijk een zware beslissing voor de ILenT om iets uit handen te geven.

 


Klik op "Lees meer"