Barometer

Foto-album

Fotowedstrijd 2008

Fotowedstrijd 2008

Fotowedstrijd 2008

Fotowedstrijd 2008

Fotowedstrijd 2008

AMC & GM to Part-SFCL

Lees: KLIK

 

Acceptable Means of Compliance(AMC)and Guidance Material (GM)to Part-FCLRequirements for sailplane flight crew licensing

Presentaties / verslag SMS-dag 29 februari 2020

S-FCL is door EASA op 4 maart 2020 gepubliceerd

Lees de nieuwe S-FCL: KLIK (Nederlandse vertaling)

 

Update 18 maart: De AMC & GM to Part-SFCL nu ook verschenen: KLIK

 

Een overzicht van de belangrijkste wijzigingen staat hier: KLIK


The new Sailplane Pilot licensing rules have been published in the Official Journal of the European Union today. In order to simplify operational and licensing requirements for balloons and sailplanes, EASA decided to remove these requirements from the more complex regulatory framework of Regulation (EU) No. 965/2012 and Regulation (EU) No 1178/2011, and to establish stand-alone regulations exclusively for balloons and sailplanes.

 

Air sport federations, industry, and national authorities supported EASA in developing the rules, resulting in the new regulations on air operations for sailplanes (Regulation (EU) 2018/1976, in force from 9 July 2019). This regulation has been amended now to include the revised flight-crew licensing requirements for sailplanes (Part-SFCL) and will enter in to force on 8 April 2020.

 

The regulation, including applicable operational and flight crew licensing requirements, is tailored to the respective activity: they are less complex, more flexible, and proportionate to the low complexity required for the operation and training for balloons. For example, the onerous air operator approval for commercial operations has been replaced by a declarative system. As regards flight crew licensing, the light-aircraft pilot licence (LAPL) for balloons was deleted. Among a number of achieved improvements, this change simplifies the overall licensing system allowing SPL holders to hold an LAPL medical certificate for non-commercial flights.

 

SEMINAR FE (S)

Op 28 maart en 18 april 2020 wordt er door ILT nog een seminar voor FE (S) georganiseerd.

 

Plaats: KNVvL kantoor Woerden
Adres: Houttuinlaan 16A – 3447 GM - Woerden

 

Voor deelname aan dit seminar wordt verzocht zich uiterlijk een week op voorhand aan te melden, in verband met de organisatie. Er zijn per dag ongeveer 20 plaatsen beschikbaar. Plaatsing is op basis van volgorde van inschrijving. Wacht dus niet te lang met inschrijven. Vol is vol.

 

Aanmelding voor dit seminar kan per e-mail. Vermeld daarbij alstublieft:

  • volledige naam en geboortedatum
  • seminar FE(S)
  • voorkeursdatum 28 maart of 18 april

Verzendt deze mail naar: postvakexaminatoren@ilent.nl

 

Ontvangst: 09.30 uur
Starttijd:    10.00 uur
Eindtijd:     16.00 uur


Namens ILT en de seniors FIE(S),

Victor Telkamp, CIV.

EASA PART-FCL wordt PART-SFCL.

Introductie
Het doel van deze wijziging door EASA is het simpeler maken van de relevante regelgeving voor ballons en zweefvliegtuigen op veler verzoek uit de zweefvliegwereld. Met name de European Gliding Union (EGU) heeft zich hiervoor hard gemaakt.


Implementatie
Voorgestelde ingangsdatum voor PART-SFCL is 8 april 2020 met een transitie periode van een jaar tot volledige implementatie.
De invoering van Part-FCL blijft inhoudelijk ongewijzigd. Uiterste invoerdatum voor PART-FCL is, en blijft, april 2020. Alle verwijzingen naar zweefvliegen zullen moeten worden overgeheveld naar de nieuwe Part SFCL, vandaar de overgangsperiode van een jaar. (De verwijzingen naar ballon zijn verder weggelaten.)


Nationale brevetten worden niet meer gecontinueerd na invoering van de FCL/SFCL. Vanwege de transitie periode van 1 jaar blijven nationale documenten (GPL, en aanverwante medische documenten) geldig tot de volledige invoering van de SFCL, t.w. 8 april 2021

 

Ga naar het document met een overzicht van de belangrijkste wijzigingen: KLIK