Browser Tip

Door gelijktijdig 'CTRL met +' in te toetsen vergroot je het browser scherm. Door gelijktijdig 'CTRL met -' in te toetsen verklein je het browser scherm.

Currency-Barometer

Fotowedstrijd

Website door:

Theorie-opleiding VO (Vliegondericht)


Voor informatie en aanmelding voor de VO theorie examens 2016 - 2017 lees dit nieuwsbericht.




- update januari 2016: Voorschriften
- update februari 2015: Voorschriften
- update april 2013: Instrumenten versie 009 april 2013
- update januari 2013: voorschriften deel 2
- update januari 2013: voorschriften deel 3
- update december 2012: voorschriften deel 1 en 3
- update september 2012: nieuwe versie meteo
- update augustus 2012: nieuwe versies instrumenten en kaartlezen & navigatie
- update mei 2012: nieuwe versie principes van het zweefvliegen (versie 005 mei 2012)
- update 13 januari 2012, betreft Voorschriften van December 2011

LET OP: In 2011 is de stof uit het boek "Theorie van het Zweefvliegen"  vervangen worden door nieuwe (alleen digitale beschikbare) stof per vak.
Alleen het vak Constructie dient men nog uit het boek met de slappe kaft uit 1995 te bestuderen.




KENNISEISEN voor het GPL-VO THEORIE EXAMEN. 

Examens voor VO vanaf 1993: VO-examens

TIPS
: Een goede voorbereiding voor een succes bij de theorie examens is: de examens van de laatste 5-10 jaar door te nemen en door ze schriftelijk uit te werken. NB: Realiseer daarbij wel dat de stof in de periode 2009-2012 vernieuwd is en gecorrigeerd is.
Kortom: Enkele vragen  en antwoorden kunnen verouderd zijn of niet geheel correct zijn.


De structuur van de EASA indeling is zover als mogelijk al gemaakt (vak 1-9)




> Voorschriften: vwb aeronautische informatie, lees ook deze BRIEF van IVW
NB: Nederlandse luchtvaartvoorschriften zijn onderhevig aan frequente veranderingen. Daarom moet onderstaande opsomming als een leidraad worden gezien. Op de examendatum gelden altijd de meest recente voorschriften.


Klik HIER om naar de gedeelde Dropbox-map te gaan met de voorschriften - versies 2016. (delen 1 tm 3)


Uit het KEI Examenreglement Zweefvliegbewijs, de onderstaande artikelen:

  • Bijlage 2a bij het Examenreglement Zweefvliegbewijs.
    • Punt 2 betreffende: “een goedgekeurde serie van 5 doellandingen
      - Ad 2 Ervaring
    • Punt 3
      - Ad 3a. Bedrevenheid.
  • Bijlage 2b bij het Examenreglement Zweefvliegbewijs.
    • punt 2 check ervaringseisen.
    • Toevoeging: Vrijstelling praktijkexamen VO(S)

Uit het KEI Reglement Afgifte Zweefvliegbewijs(GPL)

 

  • art. 9 eisen verlenging zweefvliegbewijs, geheel.
  • art. 13.3, Procedure uitbreiding Zweefvliegbewijs
  • art. 18, Medische Keuring, 18.1/ 18.2/ 18.8

1) Uit de AIP gids: (zie: http://www.ais-netherlands.nl)
  • GEN 2.2 Afkortingen in AIS / o.a. t.b.v. Notam publicaties, kunnen opzoeken en interpreteren.
    Uitleg NOTAMS, met dank aan de CLR
  • ENR 5.5 Kunnen opzoeken en interpreteren. Uitgezonderd 6
  • Aerodromes: Kaartjes kunnen “lezen” en interpreteren. (Uitgezonderd: Amsterdam, Rotterdam, Maastricht en Eelde)


2) NOTAM's: kunnen interpreteren. - Uitleg NOTAMS, met dank aan de CLR



3) De inhoud van de volgende AIC's beheersen: (zie: http://www.ais-netherlands.nl)

  • AIC-A: 06-11
  • AIC-B: 06/99, 01/01, 07/06, 02/10, 60/92, 18/93, 103/92, 04/11

 

 


 


> Menselijke Factoren (Human Factors), juni 2008

Inhoud:

  1. Inleiding
  2. Pilot error
  3. CRM
  4. Organisatorische factoren
  5. Ergonomie
  6. Medisch
  7. Leerdoelen Humanfactor voor Instructeurs
  8. Voorbeeld oefenvragen Human factors voor instructeurs

 




> Meteo

 



 

> Aerodynamica: Principes van het vliegen)

  1. GPL + Instructeurs stof uit Principes van het zweefvliegen (versie 005 mei 2012)



 

> Instrumenten:


  • GPL + instructeurs stof (versie 009 april 2013)

  • Vluchtoptimalisatie: (voorlopig nog toegevoegd onderdeel van het examenvak instrumenten)




    > Constructie / dagelijks toezicht: