Foto-album

Fotowedstrijd 2008

Fotowedstrijd 2008

Fotowedstrijd 2008

Fotowedstrijd 2008

Fotowedstrijd 2008

Barometer

Theorie-opleiding GPL (TOT NAJAAR 2013)

Let op: Vanaf najaar 2013 worden alle GPL theorie examens afgenomen conform de indeling van de negen EASA vakken voor LAPL(S) en SPL. (inclusief nieuwe vak communicatie en het herschreven vak Human Factors) Klik HIER voor het overzicht van deze vakken met de te leren stof.

De examens zelf mogen in 2014 nog volgens "oude stijl" afgenomen worden maar dienen wel alle 9 EASA vakken te bevatten. GPL examens voorjaar 2014 mogen met multiple choice vragen afgenomen worden. (nu nog facultatief, vanaf 2015 verplicht)

Alleen kandidaten die al in het bezit zijn van 1 of meerdere behaalde theoriecertificaten kunnen de examens nog volgens onderstaande oude opzet (6 vakken) afmaken.




Uit het boek Theorie van het Zweefvliegen (herziene druk) , (of bij de vernieuwde stof van die vakken, die alleen digitaal op deze website aanwezig is), dient men voor het GPL alleen de stof te beheersen die NIET voorzien is van een verticale streep. De stof waar een verticale streep voor staat behoort tot de stof voor het theorie GPL-VO examen. (=Instructeursexamen)

In 2010  is  de stof uit  het boek "Theorie van het Zweefvliegen"  vervangen door nieuwe (alleen digitale beschikbare ) stof per vak. (Alleen het vak constructie nog niet)

Gebruik vanaf nu alleen de digitale versie  op deze CIV website van de diverse hoofdstukken. En voor het vak Constructie het boek met de slappe kaft uit 1995.

- update april 2013: Instrumenten versie 009 april 2013
- update januari 2013: voorschriften deel 2
- update januari 2013: voorschriften deel 3
- update december 2012: voorschriften deel 1 en 3
- update september 2012: nieuwe versie meteo
- update augustus 2012: nieuwe versies instrumenten en kaartlezen & navigatie
- update mei 2012: nieuwe versie principes van het zweefvliegen (versie 005 mei 2012)
- update 13 januari 2012, betreft Voorschriften van December 2011






1. VOORSCHRIFTEN:
(vwb aeronautische informatie, lees ook deze BRIEF van IVW)
NB: Nederlandse luchtvaartvoorschriften zijn onderhevig aan frequente veranderingen. Daarom moet onderstaande opsomming als een leidraad worden gezien. Op de examendatum gelden altijd de meest recente voorschriften.

Elke GPL-houder wordt geacht de wet te kennen. Op het GPL-theorie-examen zullen vrijwel uitsluitend vragen gesteld worden uit onderstaande omschreven stof voor het vak Voorschriften.

LET OP: In deel 3 staat - in cursief- achter elk hoofdstuk welke stof men als GPL-er moet leren en welke stof niet.

  • Voorschriften deel 1 december 2012

  • Voorschriften deel 2 december 2012

  • Voorschriften deel 3 januari 2013 - oefenvragen en reductie stof
    NB: Het boekje Voorschriften deel 1 uit december 2012 en deel 2 december 2012,  van Jan de Jong is nog al uitgebreid. De CIV heeft daarom besloten een reductie van de stof uit dat Voorschriften boekje aan te geven.


  • Uit het KEI Examenreglement Zweefvliegbewijs, de onderstaande artikelen:

    Zie Bijlage 2a bij het Examenreglement Zweefvliegbewijs.

    • Punt 2 betreffende: “een goedgekeurde serie van 5 doellandingen”
    • Ad 2 Ervaring
    • Ad 3a. Bedrevenheid.
  • Uit het KEI Reglement Afgifte Zweefvliegbewijs(GPL):
    • art. 9 eisen verlenging zweefvliegbewijs, geheel.
    • art. 13.3, Procedure uitbreiding Zweefvliegbewijs
    • art. 18, Medische Keuring, 18.1/ 18.2/ 18.8

Een samenvatting van van o.a. bovenstaande KEI zaken is te vinden HIER (voor GPL en GPL-VO theorie)

Aangevuld met de onderstaande onderdelen uit de Nederlandse AIP:

-> http://www.ais-netherlands.nl (AIS publications, I agree, next, dan AIP of AIC-B)

  • Uit de AIP gids:
    • GEN 2.2 Afkortingen in AIS / o.a. t.b.v. Notam publicaties, kunnen opzoeken en interpreteren. (Uitleg NOTAMS, met dank aan de CLR)
    • ENR 1.2 Beheersen: 1, 3.1, 3.2.6.1, 3.2.6.2
    • ENR 1.6 Beheersen: (Per 01-06-08 ingevoerd.)
    • ENR 1.7 Beheersen: 1.1, 3.5, (maar niet de verwijzing in 3.5 naar paragraaf 3.2)
    • ENR 5.1 Kunnen opzoeken en interpreteren. en wel:1.1, 1.2, 1.3, 4 incl. par 9,  6 (EHP 25, EHR 8, EHR 9, EHR 3), 9 (SRZ alles), 11 (ATZ, 11.1, 11.2)
    • ENR 5.5 Kunnen opzoeken en interpreteren. uitgezonderd 6
    • ENR 6 Kunnen opzoeken en interpreteren. Alleen 6-2.1,6-5.1,6-5.2
    • Aerodromes: Kaartjes kunnen “lezen” en interpreteren. (Uitgezonderd: Amsterdam, Rotterdam, Maastricht en Eelde.)

  • NOTAM's: Kunnen interpreteren  (Uitleg NOTAMS, met dank aan de CLR)

  • De inhoud van de volgende MAL’s en AIC-B’s beheersen: (NB: Het blijkt dat de link uit de AIP gids van de overheid tegenwoordig AIC-B en AIC-A  publicaties bevat met DE ZELFDE nummering in dezelfde link, dus onder AICs! Het gaat natuurlijk om de zweefvlieggerelateerde publicaties)

 

 




2. METEO:

 


 


3.  ZWEEFVLIEGTUIGEN


 




4. INSTRUMENTEN:

  • GPL stof uit: Instrumenten (versie 009 april 2013)
  • VVO boekje internet versie hfst 2, 2.1, 2.2, 2.3 D.Corporaal: MacCreadyring en Sollfahrtgeber.
  • Of uit VVO boekje gedrukt :(1e druk, 1998) hfst 5, 5.1, 5.2, 5.3 van D. Corporaal

 


 


5. KAARTLEZEN
  • GPL stof uit:  Kaartlezen en Navigatie (versie 003 juni 2012)
  • VVO boekje (1e druk 1998) D. Corporaal Hoofdstuk:
    • Overland: Vluchtvoorbereiding.
    • Overland: Navigatie
    • Overland: Veldkeuze

 


 


6. MENSELIJKE FACTOREN

(Human Factors), 29 okt 2008  (GPL en VO stof)

 

De inhoud:

  1. Inleiding
  2. Pilot error
  3. CRM
  4. Organisatorische factoren
  5. Ergonomie
  6. Medisch
  7. Leerdoelen


HIER staat de stof beschreven die verplicht is voor theorie GPL. (Wat er niet bij staat is dus niet voor GPL verplicht.)