Commissie Instructie Zweefvliegen
Afdeling Zweefvliegen KNVvL
AFDELING ZWEEFVLIEGEN
|
tijdelijk
De stof waar een verticale streep voor staat behoort tot de stof voor het theorie GPL-VO examen. (=Instructeursexamen)
LET OP: In 2009 zal de stof uit "Theorie van het Zweefvliegen" geleidelijk vervangen worden door nieuwe (alleen digitale beschikbare ) stof per vak.
Laatste update 6 januari 2011.
Uitleg NOTAM, zie voorschriften, daarnaast DEEL 1 VOORSCHRIFTEN en een ten geleide brief.
DEEL 2 luchtruim
DEEL 3 oefenvragen. (NB: gedeeltelijk verouderd!)
De indeling is intussen zover als mogelijk EASA conform gemaakt.
1. METEO:
2. ZWEEFVLIEGTUIGEN: (Principes van het vliegen)
- 3.1 Aërodynamica: GPL-stof uit Principes van het zweefvliegen (versie 003 januari 2011)
- 3.2 Constructie:GPL stof uit Theorie van het Zweefvliegen (herziene druk)
Toegevoegd onderdeel: borging van de Hotelierkoppeling.Zie hiervoor : BLA nr: 1993-040/4 - 3.3 Startmiddelen en startmethoden voor GPL (versie 001 februari 2009)
NB: In het examenvak zweefvliegtuigen zijn vragen uit de afzonderlijke onderdelen te verwachten.
3. CONSTRUCTIE (zie vak zweefvliegtuigen 3.2)
4. INSTRUMENTEN:
- GPL stof (versie 006 januari 2011)
- VVO boekje (1e druk, 1998) D.Corporaal: MacCreadyring en Sollfahrtgeber.
5. VLUCHTOPTIMALISATIE (zie nu nog vak 4 Instrumenten, punt VVO boekje)
6. NAVIGATIE: (kaartlezen)
- GPL stof uit : Kaartlezen en Navigatie (versie 002 januari 2011)
- VVO boekje (1e druk 1998) D. Corporaal Hoofdstuk:
- Overland: Vluchtvoorbereiding.
- Overland: Navigatie
- Overland: Veldkeuze.
7. STARTMIDDELEN (zie voor de stof vak zweefvliegtuigen 3.3)
8. VOORSCHRIFTEN: (vwb aeronautische informatie, lees ook deze BRIEF van IVW)
NB: Nederlandse luchtvaartvoorschriften zijn onderhevig aan frequente veranderingen. Daarom moet onderstaande opsomming als een leidraad worden gezien. Op de examendatum gelden altijd de meest recente voorschriften.
Elke GPL-houder wordt geacht de wet te kennen. Op het GPL-theorie-examen zullen vrijwel uitsluitend vragen gesteld worden uit onderstaande omschreven stof voor het vak Voorschriften.
Voorschriften december 2010.
- Ten geleide
- Deel 1
- Deel 2 Regelgeving voor vliegen in Nederlands luchtruim
- Deel 3 oefen vragen. LET OP: Deze zijn gedeeltelijk verouderd.
-
Uit het KEI Examenreglement Zweefvliegbewijs, de onderstaande artikelen:- Bijlage 2a bij het Examenreglement Zweefvliegbewijs.
- Punt 2 betreffende: “een goedgekeurde serie van 5 doellandingen***”
Ad 2 Ervaring
+
- Bijlage 2a bij het Examenreglement Zweefvliegbewijs
- Punt 3
- Ad 3a. Bedrevenheid.
Uit het KEI Reglement Afgifte Zweefvliegbewijs(GPL):- art. 8 punt 8.7 Geldigheids duur GPL
- art. 9 eisen verlenging zweefvliegbewijs, geheel.
- art. 13.3, Procedure uitbreiding Zweefvliegbewijs
- art. 18, Medische Keuring, 18.1/ 18.2/ 18.8
- Klik HIER voor een samenvatting van de KEI reglementen
Aangevuld met de volgende 3 onderdelen uit http://www.ais-netherlands.nl (AIS publications, I agree, next, dan AIP of AIC-B)
1) Uit de AIP gids:- GEN 2.2 Afkortingen in AIS / o.a. t.b.v. Notam publicaties, kunnen opzoeken en interpreteren.
Uitleg NOTAMS, met dank aan de CLR - ENR 1.2 Beheersen: 1, 3.1, 3.2.6.1, 3.2.6.2
- ENR 1.6 Beheersen: (Per 01-06-08 ingevoerd.)
- ENR 1.7 Beheersen: 1.1, 3.5, (maar niet de verwijzing in 3.5 naar paragraaf 3.2)
- ENR 5.1 Kunnen opzoeken en interpreteren. en wel:1.1, 1.2, 1.3, 4 incl. par 9, 6 (EHP 25, EHR 8, EHR 9, EHR 3), 9 (SRZ alles), 11 (ATZ, 11.1, 11.2)
- ENR 5.5 Kunnen opzoeken en interpreteren. uitgezonderd 6
- ENR 6 Kunnen opzoeken en interpreteren. Alleen 6-2.1,6-5.1,6-5.2
- Aerodromes: Kaartjes kunnen “lezen” en interpreteren. (Uitgezonderd: Amsterdam, Rotterdam, Maastricht en Eelde.)
2) NOTAM's: Kunnen interpreteren - Uitleg NOTAMS, met dank aan de CLR.
3) De inhoud van de volgende MAL’s en AIC-B’s beheersen: (NB: Het blijkt dat de link uit de AIP gids van de overheid tegenwoordig AIC-B en AIC-A publicaties bevat met DE ZELFDE nummering in dezelfde link, dus onder AICs! Het gaat natuurlijk om de zweefvlieggerelateerde publicaties)
- MAL: 76-92, 83-92, 04-93
- AIC-A:05-10.
- AIC-B: 01-01, 05-05, 07-06, 02-10,
9. MENSELIJKE FACTOREN (Human Factors), 29 okt 2008 (GPL en VO stof)
De inhoud:
1) Vanaf 1-1-2009 is het vak “menselijke factoren” (MF) voor GPL verplicht. Het vak MF zal schriftelijk en zo nodig ook mondeling moeten plaatsvinden conform de regels zoals die ook voor de andere vakken gelden.
2) Kandidaten die tijdens hun praktijkexamen minimaal één geldig GPL-certificaat van vóór 1-1-2009 kunnen overleggen, hoeven het certificaat “menselijke factoren” niet te hebben onder de huidige regelgeving.
Hieronder de delen van bovenstaande MF stof, die verplicht zijn voor de theorie stof MF, van het GPL. (Wat er niet bij staat is dus niet voor GPL verplicht.)
Pilot error:
- Volledig
CRM:
- Hoofdstuk: Pilot error volledig
- Hoofdstuk: Aeronautical dicision making volledig
- Hoofdstuk: Het beslisproces volledig
- Hoofdstuk: Risico management volledig
- Hoofdstuk: Zelf beoordeling volledig
- Hoofdstuk: Gebruik van hupbronnen volledig
- Hoofdstuk: Managen van werkdruk volledig
- Hoofdstuk: situatie bewustzijn volledig
- Hoofdstuk: operationele valkuilen volledig
Organisatie factoren:
- Van hoofdstuk “HFACS SYSTEEM” de delen (ongeveer blz. 4 t/m blz. 7)
- Niveau 1 volledig
- Niveau 2 volledig
- Van hoofdstuk “OMGAAN MET FOUTEN” volledig (ongeveer blz.17 t/m blz. 19)
- Het hoofdstuk “rapportering van incidenten” volledig
Ergonomie:
- Uit hoofdstuk 1: Instrumenten & display’s
- Uit hoofdstuk 2: Checklists & manuals
Medisch:
- Hoofdstukken:
- 1, 2 en 3 volledig.
- 4 en 4.1
- 5, 5.1 en 5,2
- 6 volledig
- 7.1 en 7.4
- 8.9
Algemene informatie linken:
- Zweefvliegopleiding GPL
- Notams
- Onderzoeksraad voor Veiligheid
- Website CLR, Commissie Luchtruim & Radio
(zie nu nog vak 3. Zweefvliegtuigen, punt 3.3)