Barometer

Foto-album

Fotowedstrijd 2008

Fotowedstrijd 2008

Fotowedstrijd 2008

Fotowedstrijd 2008

Fotowedstrijd 2008

Vernieuwde theorie stof (2009-2010)


Overzicht THEORIE stof voor het GPL  en het VO THEORIE EXAMEN.
(laatste update 29 april 2009

LET OP:
Kijk altijd naar de specifieke theorie examen stof voor: Opleiding GPL en
de specifieke theorie examen stof voor: Opleiding VO.

Hieronder staat dus de -op dit moment 10 mei 2009- totale beschikbare vernieuwde theorie stof voor het GPL en GPL-VO!





1. METEO:
  • Meteo voor GPL (versie december 2008) (alleen GPL stof, al ingevoerd in januari 2009)



2. PRINCIPES VAN HET VLIEGEN:
  • in voorbereiding



3. CONSTRUCTIE
  • in voorbereiding



4. INSTRUMENTEN



5. VLUCHTOPTIMALISATIE EN MACCREADY VLIEGEN
  • in voorbereiding



6. KAARTLEZEN EN NAVIGATIE



7. STARTMIDDELEN EN STARTMETHODEN



8. VOORSCHRIFTEN: (GPL en VO stof, al ingevoerd als examenstof in 2008)
NB: Nederlandse luchtvaartvoorschriften zijn onderhevig aan frequente veranderingen. Daarom moet onderstaande opsomming als een leidraad worden gezien. Op de examendatum gelden altijd de meest recente voorschriften.

Elke GPL-houder wordt geacht de wet te kennen. Op het GPL-theorie-examen zullen vrijwel uitsluitend vragen gesteld worden uit onderstaande omschreven stof voor het vak Voorschriften.

Uit het KEI Examenreglement Zweefvliegbewijs, de onderstaande artikelen:
  • Bijlage 2a bij het Examenreglement Zweefvliegbewijs.
  • Punt 2 betreffende: “een goedgekeurde serie van 5 doellandingen***”
    Ad 2 Ervaring
+
  • Bijlage 2a bij het Examenreglement Zweefvliegbewijs
  • Punt 3
  • Ad 3a. Bedrevenheid.

Uit het KEI Reglement Afgifte Zweefvliegbewijs(GPL):

  • art. 8 punt 8.7 Geldigheids duur GPL
  • art. 9 eisen verlenging zweefvliegbewijs, geheel.
  • art. 13.3, Procedure uitbreiding Zweefvliegbewijs
  • art. 18, Medische Keuring, 18.1/ 18.2/ 18.8

- Klik HIER voor een samenvatting van de KEI reglementen

Aangevuld met de volgende 3 onderdelen uit http://www.ais-netherlands.nl (AIS publications, I agree, next, dan AIP of AIC-B)

1) Uit de AIP gids:
  • GEN 2.2 Afkortingen in AIS / o.a. t.b.v. Notam publicaties, kunnen opzoeken en interpreteren.
  • ENR 1.2 Beheersen: 1, 3.1, 3.2.6.1, 3.2.6.2
  • ENR 1.6 Beheersen: (Per 01-06-08 ingevoerd.)
  • ENR 1.7 Beheersen: 1.1, 3.5, (maar niet de verwijzing in 3.5 naar paragraaf 3.2)
  • ENR 5.1 Kunnen opzoeken en interpreteren. en wel:1.1,1.2,1.3,4 incl par 9,6 (EHR 25,EHR 8,EHR 9,EHR 3, 9(SRZ alles)11 (ATZ, 11.1, 11.2)
  • ENR 5.5 Kunnen opzoeken en interpreteren. uitgezonderd 6
  • ENR 6 Kunnen opzoeken en interpreteren. Alleen 6-2.1,6-5.1,6-5.2
  • Aerodromes: Kaartjes kunnen “lezen” en interpreteren. (Uitgezonderd: Amsterdam, Rotterdam, Maastricht en Eelde.)

2) NOTAM's: Kunnen interpreteren.

3) De inhoud van de volgende MAL’s en AIC-B’s beheersen:
  • MAL’s , AIC-B’s en AIC-V's zijn ook te vinden op bovenstaande site: (zie link AIC-B)
  • MAL: 76-92, 83-92, 04-93
  • AIC-B: 01-01, 05-05, 07-06, 12-07
  • AIC-A 01-09 per 12 maart 2009.



9 MENSELIJKE FACTOREN (Human Factors), 29 okt 2008  (GPL en VO stof)

De inhoud:
  1. Inleiding
  2. Pilot error
  3. CRM
  4. Organisatorische factoren
  5. ErgonomieMedisch
  6. Leerdoelen

1) Vanaf 1-1-2009 is het vak “menselijke factoren” (MF) voor GPL verplicht. Het vak MF zal schriftelijk en zo nodig ook mondeling moeten plaatsvinden conform de regels zoals die ook voor de andere vakken gelden.

2) Kandidaten die tijdens hun praktijkexamen minimaal één geldig GPL-certificaat van vóór 1-1-2009 kunnen overleggen, hoeven het certificaat “menselijke factoren” niet te hebben onder de huidige regelgeving.

Hieronder de delen van bovenstaande MF stof, die verplicht zijn voor de theorie stof MF, van het GPL. (Wat er niet bij staat is dus niet voor GPL verplicht.)

Pilot error:
  • Volledig

CRM:
  • Hoofdstuk: Pilot error volledig
  • Hoofdstuk: Aeronautical dicision making volledig
  • Hoofdstuk: Het beslisproces volledig
  • Hoofdstuk: Risico management volledig
  • Hoofdstuk: Zelf beoordeling volledig
  • Hoofdstuk: Gebruik van hupbronnen volledig
  • Hoofdstuk: Managen van werkdruk volledig
  • Hoofdstuk: situatie bewustzijn volledig
  • Hoofdstuk: operationele valkuilen volledig

Organisatie factoren:
  • Van hoofdstuk “HFACS SYSTEEM” de delen (ongeveer blz. 4 t/m blz. 7)
    • Niveau 1 volledig
    • Niveau 2 volledig
  • Van hoofdstuk “OMGAAN MET FOUTEN” volledig (ongeveer blz.17 t/m blz. 19)
  • Het hoofdstuk “rapportering van incidenten” volledig

Ergonomie:
  • Uit hoofdstuk 1: Instrumenten & display’s
  • Uit hoofdstuk 2: Checklists & manuals

Medisch:
  • Hoofdstukken:
  • 1, 2 en 3 volledig.
  • 4 en 4.1
  • 5, 5.1 en 5,2
  • 6 volledig
  • 7.1 en 7.4
  • 8.9




Algemene informatie linken: